Hvorfor leie en markedsfører?

være synlig

Hvorfor bør din bedrift være synlig i sosiale medier?

Fordi "alle" er der!

82% av Norges befolkning har Facebook-profil – 67% bruker det daglig.
67% har Instagram-profil og 44% bruker det daglig.

  • Gir deg verdifull informasjon om dine kunder.
  • Her kan du snakke med de, lytte til de og påvirke de.
  • Du øker synlighet og bygger lojalitet til merket ditt.
  • Du kan kjøre målrettet annonsering som treffer din målgruppe, både på innhold og tidspunkt.
  • Du får målinger på effekt av innlegg og annonser i sanntid.
  • Sosiale medier gir økt salg og kundelojalitet ved at du skaper gode kunderelasjoner og gir god service til rett tid. Iflg forskning.
  • Om ikke du er til stede i sosiale medier så er dine kunder det, og de forventer at du er det også. De forventer underholdning, kundeservice, veiledning og og svar døgnet rundt, hele uka.
  • Aktivitet i sosiale medier genererer trafikk til hjemmesiden din. Det vil øke mulighetene for at akkurat din hjemmeside dukker opp ved søk (sjekk ut algoritmer lenger ned i artikkelen).
  • Du kan følge med på hva dine konkurrenter driver med. hva gjør de bra og hva gjør de mindre bra. Stjel og lån gode ideer og lær av andres feil!
  • Husk at sosiale medier ikke er en reklamekanal, her skal du bygge relasjoner til kundene dine og skape dialog og engasjement.

Mye å holde styr på? Lei en markedsfører!

Selvgjort er velgjort, tenker du?

Nope!

Å poste interessant innhold i sosiale medier er easy peasy tenker du? Så enkelt er det ikke! Din bedriftsside bør ikke brukes som en reklamespot. Undersøkelser viser at alt som «lukter» reklame ikke engasjerer målgruppene dine. Det er ikke det som skaper interesse, engasjement og lojalitet! Sosiale medier bør brukes til å bygge gode relasjoner, som igjen genererer besøk og salg.
Verdien av enkeltposter i f.eks Facebook kan ikke måles – det er det som skjer over tid som betyr noe. Gi av deg selv, vis hva som skjer «behind the scenes», gi gode tips og råd og så videre. Kort fortalt: det du poster i sosiale medier skal ha en VERDI for målgruppen din, ikke bare for din bedrift.

Det er ikke så enkelt å lage alt dette innholdet selv, og alle de gode ideene kommer ikke bare til deg i en jevn strøm. Det er heller ikke sånn at en av dine ansatte klarer å styre de sosiale mediene ved siden av det som er hennes primæroppgaver helt alene – da blir det gjerne litt venstrehåndsarbeid og hastverk – som igjen betyr innhold som ikke fenger og engasjerer kundene dine.

Lei en markedsfører, som er dedikert til akkurat dette, og som drodler gode ideer sammen med dine ansatte og setter det i system.

Bilder/videoer i sosiale medier

Hva går viralt?

Gode bilder og videoer i sosiale medier fanger oppmerksomheten til målgruppen. Hver enkelt plattform har algoritmer som styrer hvilke bilder og videoer som prioriteres i feeden, så det kan være lurt å sette seg godt inn i hva som er greia AKKURAT NÅ, siden disse tingene stadig forandrer seg. Du trenger heller ikke være filmmaker eller fotograf fra Hollywood for å ta gode bilder eller videoer. Folk ønsker å se virkelige mennesker og ikke glansbilder, så gi av deg selv og ikke vær redd for å finne på noe nytt. De finnes enkle bildebehandlingsapper- og programmer som hjelper deg å gjøre enkle grep med lys, farger og stil. Det skal ikke så mye til for å gjøre et bra bilde helt supert.

Her er noen eksempler på hvordan en kan forbedre et bilde:

eksempler på hvordan man skal ta bilder

Vanskelig å ta gode bilder/videoer selv?
Lei en markedsfører! Vi kan kjøre grunnleggende fotokurs for dere eller ta føring på dine sosiale medier i en periode eller over lengre tid.

Å markedsføre uten en plan er som å bygge et hus uten en tegning

- måloppnåelsen blir ikke som ønsket.

Det som bør være å plass:

  1. Mål – hva er målet med markedsføringen? Kort- og langsiktige. Gode KPI-er.
  2. Diagnose: hva er utfordringen/problemet?
  3. Hvem er målgruppene?
  4. Personas – hvilke mennesker er det du skal kommunisere med? Hvilke sosiale medier bruker hen, personlighet, interesser, bosted, alder, kjønn og så videre.
  5. Når og hvor er du i kontakt med kundene dine, fysisk og digitalt? Hvordan skal du kommunisere og med hvilket innhold og formål?
  6. Hvem er konkurrentene? Hvordan markedsfører de? Hvor? Hva slags inntrykk gir de?
  7. Plan for innhold og distribusjon. Etter å ha adressert hvert av de seks første punktene, har du nå lagt en grunnmur å bygge markedsstrategien din på.
  8. Kjør!

Ups! Her var det mange punkter! Hva gjør du nå?
Lei en markedsfører som kan guide dere gjennom prosessen!

Hva er en algoritme?

Og hva er SEO?

En algoritme har betydning for hvilke innlegg som blir mest synlige på plattformen.

De fleste sosiale medier-plattformer har en algoritme som er i stadig utvikling. Formålet med denne er å hele tiden kunne by på innhold som er interessant og relevant for brukerne. Ved å ha kunnskap om algoritmen, kan du tilpasse innholdet ditt slik at du hele tiden oppnår mest mulig engasjement på dine postinger.

Hvis du ikke tar hensyn til algoritmen, kan dette resultere i at innleggene du deler på plattformen havner langt ned på feeden til dem som følger bedriften. Facebook, Instagram, Snapchat og så videre har forskjellige algoritmer til enhver tid – så her gjelder det å følge med i timen! Vi kunne lagt ut noen tips og triks her, men det lureste er at du selv setter deg inn i det som gjelder til enhver tid gjennom et nettsøk. Noen akker og bærer seg over at algoritmen stadig endres, men det kommer faktisk brukeren til gode – selv om det kan følges om merarbeid fra DIN side. Igjen, det holder oss markedsførere på tå-hev og sørger for at kvaliteten på det som leveres holder en viss standard.

SEO – Søkemotoroptimalisering er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider. Kort fortalt: sørge for at Google og andre søkemotorer finner nettsiden din lettere!

Vanskelig? Lei en markedsfører!
Vi hjelper deg med en oversikt over hva målgruppen din søker etter og tilpasser hjemmesiden din til det.

Kundeservice

Som nevnt tidligere; om ikke du er til stede i sosiale medier så er dine kunder det, og de forventer at du er det også. De forventer underholdning, kundeservice, veiledning og og svar døgnet rundt, hele uka.

De vil oppfatte det som god service at du alltid svarer på kommentarer, legger ut opplæringsvideoer, inspirasjon, viktig informasjon og annet innhold som har verdi for dem.

Ja, du vil få en og annen surmaget kommentar, men det er måten du tar det på som avgjør veien videre. Så lenge vedkommende føler seg hørt og sett, er mye gjort. Svar høflig og følg opp. En ting er å gi god service i det øyeblikket du formidler varen eller tjenesten din til kunden, men erfaring viser at god håndtering av klage fester seg i minnet på folk, og gjør dem enda mer positivt innstilt til din organisasjon. Så bruk sosiale medier for alt det er verdt til å ha en åpen og god DIALOG med din målgruppe. Diskusjoner bør selvfølgelig ikke tas i plenum, men det er helt supert å svare kort og høflig i kommentarfeltet, og følge opp kunden personlig ansikt til ansikt, på telefon eller direkte post.

Har du/bedriften din for liten tid til å følge opp dette? Lei en markedsfører!

Reklame i sosiale medier

Hva tenker du om reklame i sosiale medier? I utgangspunktet er det slik at målgruppen din ikke lar seg engasjere av poster som «lukter» reklame. De ønsker å bli underholdt, lære noe, bli inspirert – det er disse tingene som skaper interesse og bygger lojalitet til merket ditt. I sosiale medier er det vanskelig å måle effekt av det du poster i form av likes, besøkende, salgstall og andre KPI-er. Du må tenke langsiktig og bruke sosiale medier til å bygge RELASJON, det er dette som igjen hjelper deg med å nå de overordnede målene.

Men, det er helt supert å ANNONSERE (betalt) i sosiale medier. Det fine med det er at det er veldig effektivt ved at kanalen (Facebook, Instagram, Snap osv) klarer å samle detaljert informasjon om den enkelte bruker – med hensyn til demografi, interesser, handlemønster og så videre. Dataene kan brukes til å identifisere målgruppene meget presist slik at du kan sende ditt budskap til de kundene som har størst potensiale for å respondere på budskapet.

Det finnes forskning på f.eks. effekten av reklame på Facebook (i Cambridge og Stanford), og tendensen i svarene er at de fleste mener reklamen på Facebook ikke er spesielt verdifull. Så kanskje du bare bør spare pengene dine, og bruke tid (og penger) til å lage verdifullt innhold i stedet??!! Det er heeelt opp til deg 

Hvor finner du denne informasjonen? Hvordan sette det i system? Aaaaargghhh…..

Lei en markedsfører!

Moderskipet

– hjemmesiden!

Hjemmesiden din er selve moderskipet, og det er hit du ønsker å styre trafikken fra innleggene i øvrige medier. Her kan du måle hvor mange og hvem som besøker hovedsiden og undersidene, slik at du får et bilde av hvilken type informasjon målgruppen din finner mest interessant. Men hva bør en god hjemmeside inneholde?:

  • Den skal gi et godt førsteinntrykk og positiv brukeropplevelse.
  • Den må være oppdatert, en må se at det er aktivitet.
  • Nettsiden bør være søkbar, med optimal SEO.
  • Tenk igjennom hva du vil med nettsiden, hva formålet er og hvem målgruppen er.
  • Den bør ha universell utforming, slik at den er tilgjengelig for alle uansett funksjonsevne.
  • Den må inneholde den informasjonen din målgruppe søker.

Kanskje har du ikke tenkt igjennom disse tingene tidligere, og trenger hjelp til å strukturere dette opp. Lei en markedsfører!

Så, hvorfor skal du leie en markedsfører i stedet for å ansette en ressurs internt?

Ta kontakt med Designu, så setter vi opp et felles møte hvor vi kartlegger hva som er ditt behov, og ut fra det finner vi en dedikert person hos oss som skal ivareta din bedrift fremover.

Katharina Messy, vår daglige leder, en den første du treffer på i denne prosessen. Hun vil få snøballen til å rulle.

Vi trenger en markedsfører, hvor starter vi?

Katharina Messy
Katharina@designu.no
906 78 590