Standardvilkår for Designu AS

Versjon 1.5 – Oppdatert 08. juli 2025

Innholdsfortegnelse

1. Etablering av oppdrag

1.1 Tilbud

Ved etablering av oppdrag sendes det ut et tilbud til kunden. Tilbudet må godkjennes innen fristen satt i tilbudet. Dersom tilbudet ikke godkjennes innen frist, regnes det som utgått, med mindre begge parter eksplisitt avtaler forlengelse.

Bestilling gjelder fra tidspunktet tilbudet er signert eller bekreftet skriftlig, f.eks. via e-post.

Kunden skal umiddelbart orientere Designu AS om endringer som har betydning for tilbudet.

Ved godkjent bestilling sendes oppdragsbekreftelse med beskrivelse av oppdraget, kontaktpersoner og kontraktsum. Dersom ingen tilbakemelding mottas innen 3 virkedager, anses oppdraget som avbestilt og ressursene fristilles.

1.2 Kvalitetssikring og kompetanse

Designu AS har interne kvalitetssikringsrutiner og er ansvarlig for å levere arbeid i henhold til avtalt kvalitet.

Ved behov benyttes kvalitetssikrede samarbeidspartnere eller underleverandører. For tjenester levert av underleverandør gjelder deres egne vilkår.

1.3 Tidsbruk

Ved fastprisoppdrag er Designu AS ansvarlig for å overholde avtalte tidsrammer.

Ved avvik varsles kunde og det sendes endringsordre for godkjenning.

Endringsordre må godkjennes skriftlig før ekstraarbeid igangsettes, og kan godkjennes via e-post på samme måte som angitt i punkt 1.1.

Dersom kunden kommer med endringer fra den opprinnelige avtalen etter oppstart, vil dette faktureres time for time uavhengig av om oppdraget er basert på fastpris eller timepris, i henhold til gjeldende timepriser.

Ved timebaserte oppdrag faktureres kunden for medgått tid, inkludert ved endringer som oppstår etter oppstart. Forsinkelser som skyldes kunden eller tredjepart kan faktureres etter medgått tid.

2. Fakturering

Standard faktureringsplan fremkommer i tilbudet. Oppdrag faktureres etter plan som fremgår i tilbudet. Oppdrag under kr 100 000 faktureres som hovedregel i sin helhet ved oppstart, mens større oppdrag kan deles opp etter nærmere avtale.

Oppstart regnes fra det tidspunkt Designu AS mottar bekreftet bestilling og nødvendig informasjon for å kunne igangsette arbeidet.

Timebaserte oppdrag faktureres minst hver 14. dag basert på faktisk forbruk, fremdrift eller milepæler.

Ved bruk av tredjepartstjenester og kostnader på vegne av kunden, viderefaktureres med 10 % påslag.

Tredjepartsleverandører medfører også et bearbeidingsgebyr på kr 1 000.

Standard betalingsfrist er 14 dager med mindre annet er avtalt. Etter forfall påløper renter og gebyr iht. forsinkelsesloven.

Alle priser er oppgitt ekskl. merverdiavgift (MVA). Gjeldende satser legges til ved fakturering.

3. Partenes representanter

Begge parters kontaktpersoner anses å ha fullmakt til å utveksle og godkjenne informasjon knyttet til oppdraget. Endringer i kontaktperson skal meldes skriftlig uten unødig opphold.

4. Informasjonsplikt og ansvar

Kunden plikter uoppfordret å gi alt nødvendig grunnlag og relevante opplysninger for at Designu AS skal kunne gjennomføre oppdraget i henhold til avtale.

Kunden skal kontrollere leveransen ved mottak og varsle Designu AS om eventuelle feil eller mangler uten ugrunnet opphold.

Designu AS er ikke ansvarlig for feil eller mangler som skyldes mangelfull informasjon fra kunden, med mindre feilen var åpenbar og burde vært oppdaget.

5. Kvalitetssikring

Designu AS retter tekniske feil ved leveransen uten kostnad. Rettelser gjelder tekniske feil innenfor avtalt leveranse. Endringer utover dette behandles som endringsordre.

Kunden forplikter seg til å melde fra om eventuelle feil eller mangler innen 7 dager etter leveransedato.

Feil som skyldes kunden eller tredjepart kan rettes etter forespørsel, og behandles da som en endringsordre.

6. Behandling av personopplysninger

6.1 Behandling og rådighet

Designu AS behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning, herunder EUs personvernforordning (GDPR).

Designu AS vil ikke dele eller overføre personopplysninger til tredjepart uten kundens forhåndssamtykke. Dersom behandling skjer på vegne av kunden, inngås databehandleravtale etter behov.

6.2 Informasjonssikkerhet

Begge parter forplikter seg til å ivareta informasjonssikkerhet gjennom planlagte og systematiske tiltak for å beskytte konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet.

Sikkerhetstiltakene skal omfatte både organisatoriske, tekniske og fysiske beskyttelsestiltak.

7. Mislighold og heving

Begge parter har rett til å heve avtalen ved vesentlig mislighold fra den andre parten. Heving skal varsles skriftlig, og grunnlaget for hevingen skal begrunnes.

Designu AS anses å ha misligholdt avtalen dersom:

  • Oppdraget avviker vesentlig fra avtalt innhold eller kvalitet.
  • Leveransefristen ikke overholdes, og levering fortsatt uteblir én uke etter skriftlig varsel fra kunden (eller annen avtalt frist ikke overholdes).

Kunden anses å ha misligholdt avtalen dersom:

  • Betaling ikke er mottatt ved forfall, og fortsatt uteblir 14 dager etter purring.
  • Designu AS ikke får utført oppdraget som følge av at godkjenning, tilbakemelding eller nødvendig informasjon ikke gis innen rimelig tid.

8. Tilbakeholdsrett og bruksbegrensning ved mislighold

Ved mislighold fra kunden, herunder manglende betaling eller ugyldig heving av avtale, forbeholder Designu AS seg retten til å holde tilbake egenprodusert materiell og eventuelle filer inntil utestående krav er gjort opp.

Dersom kunden hever avtalen etter at arbeid er levert helt eller delvis, men før oppgjør er gjennomført, har kunden ikke rett til å bruke eller videreformidle det leverte materialet uten skriftlig samtykke fra Designu AS.

9. Oppsigelse av løpende avtale

For løpende avtaler med varighet under tre måneder gjelder en gjensidig oppsigelsestid på 14 dager. Ved avtaler som varer i tre måneder eller mer, er gjensidig oppsigelsestid én måned, med mindre annet er skriftlig avtalt.

I oppsigelsesperioden skal Designu AS fortsette å utføre de avtalte oppgavene, og kunden plikter å tilrettelegge for dette. Dersom kunden velger å stanse eller avbryte samarbeidet i oppsigelsestiden, har Designu AS likevel krav på honorar i henhold til avtalen.

10. Prosjektslutt eller stopp

Dersom kunden ikke har godkjent eller gitt tilbakemelding på en leveranse eller delleveranse innen 3 virkedager, anses den som akseptert. Designu AS har da rett til å fakturere hele eller deler av leveransen.

Dersom et prosjekt eller oppdrag stopper opp som følge av manglende oppfølging fra kunden, kan Designu AS avslutte prosjektet 30 dager etter utløpt tilbakemeldingsfrist.

Ved gjenopptak av et avsluttet prosjekt mer enn 30 dager etter tilbakemeldingsfrist, regnes dette som et nytt prosjekt og behandles med egne vilkår etter avtale.

11. Åndsverk og rettigheter

11.1 Grafisk design og visuell identitet

Kunden får bruksrett til levert logo, grafisk profil og tilhørende materiell. Materialet kan brukes i henhold til avtalt formål, men kan ikke endres, redesignes eller videreutvikles uten skriftlig godkjenning fra Designu AS.
Arbeidsfiler (f.eks. redigerbare kildefiler) forblir Designu AS sin eiendom med mindre annet er avtalt.

11.2 Nettsider og utvikling

All kode, design og teknisk funksjonalitet utviklet av Designu AS er og forblir Designu AS sin eiendom. Kunden gis bruksrett til nettsiden så lenge drifts- eller hostingsavtale med Designu AS er aktiv.

Kunden har ikke rett til å kopiere, laste ned, flytte eller videreføre løsningen hos tredjepart uten skriftlig forhåndssamtykke fra Designu AS.

Innhold og bilder levert av kunden eies fortsatt av kunden.

11.3 Markedsføring og kampanjemateriell

Ferdig levert innhold til markedsføring (tekst, annonser, kampanjer etc.) kan brukes av kunden i de kanaler og formål som fremgår av oppdraget.

Alt utkast, idéutvikling, skisser og strategi som ikke inngår i sluttleveransen, forblir Designu AS sin eiendom. Bruk utover avtalt leveranse krever skriftlig samtykke.

Materialet kan ikke videreselges, lisensieres videre eller redigeres uten skriftlig tillatelse fra Designu AS.

12. Forsinkelser

Designu AS forplikter seg til å utføre avtalt arbeid innen avtalte frister. Dersom uforutsette forhold oppstår, skal kunden varsles så tidlig som mulig med forslag til ny fremdriftsplan eller kompensasjon.

Ved forsinkelser som skyldes kunden – herunder sen tilbakemelding, manglende materiale eller endringer i prosjektet – forbeholder Designu AS seg retten til å sette ny leveringsfrist basert på tilgjengelige ressurser.

Designu AS er ikke ansvarlig for forsinkelser forårsaket av tredjepartsleverandører eller eventuelle tap som følge av slike forsinkelser. Kunden vil bli informert så snart slike forhold blir kjent.

Designu AS kan etter avtale bistå i dialog med tredjepartsleverandør for å løse forsinkelsen. Slike oppgaver faktureres etter medgått tid.

13. Hasteoppdrag

Et oppdrag anses som et hasteoppdrag dersom Designu AS må omprioritere planlagt produksjon eller benytte overtid for å møte ønsket leveringsfrist.

Designu AS avgjør om et oppdrag klassifiseres som hasteoppdrag, og kunden vil i så fall bli informert skriftlig før arbeid igangsettes.

Ved hasteoppdrag faktureres dobbel timepris.

14. Force majeure

Dersom det oppstår en ekstraordinær hendelse utenfor partenes kontroll – som etter norsk rett regnes som force majeure – suspenderes begge parters forpliktelser så lenge situasjonen varer.

Den berørte part skal varsle motparten så snart som mulig og holde denne løpende informert om forhold av betydning.

Avtalen kan kun heves i force majeure-situasjoner dersom partene er enige om dette, eller dersom situasjonen har vart eller forventes å vare i mer enn 90 kalenderdager, og den andre parten varsles skriftlig med minst 15 dagers frist.

15. Tvister

Dersom en tvist oppstår i forbindelse med oppdraget, skal partene først forsøke å løse uenigheten gjennom dialog og forhandling.

Dersom partene ikke kommer til enighet, kan tvisten søkes løst gjennom frivillig mekling. Partene kan velge å legge Den Norske Advokatforenings regler for advokatmekling til grunn, eventuelt tilpasset etter avtale. Det forutsettes at partene i fellesskap utpeker en mekler med relevant kompetanse. Fremgangsmåten bestemmes av mekleren i samråd med partene.

Dersom tvisten fortsatt ikke løses, kan hver av partene kreve saken avgjort med endelig virkning ved de ordinære norske domstoler. Verneting er kundens forretningsadresse.

Alternativt kan partene avtale voldgift i Norge. Hver part utpeker én voldgiftsdommer, som i fellesskap utpeker voldgiftsrettens leder innen én måned. For øvrig gjelder bestemmelsene i voldgiftsloven (lov 14. mai 2004 nr. 25).

16. Konfidensialitet og markedsføring

Begge parter forplikter seg til å behandle konfidensiell informasjon mottatt i forbindelse med oppdraget med diskresjon, og ikke gjøre denne tilgjengelig for utenforstående uten samtykke. Dette gjelder ikke informasjon som er offentlig kjent eller som åpenbart ikke er av konfidensiell karakter.

Designu AS forbeholder seg retten til å omtale samarbeidet og vise frem ferdig leverte prosjekter i egen markedsføring, med mindre annet er avtalt skriftlig eller det foreligger en signert taushetserklæring.