Designu-metoden, vår egen designprosess

Designu-metoden, vår egen designprosess

Markedsførere i teamwork

Vi har utviklet en egen designprosess, som er vår egen metode for både små og store prosjekter. 

Kunden inkluderes i alle faser av designprosessen 

Hovedmålet med designprosessen er å sørge for at du som kunde får det du faktisk trenger; en visuell identitet som viser kundene dine hvem du er og hva du står for. Derfor inkluderes du fra start, og vi får den beste forståelsen for ditt behov. På denne måten har du kontroll og kan godkjenne før vi går videre til neste steg. Vi har delt designprosessen i tre faser; Innsiktsfase, designfase og implementering. 

Kundemøte

Foto: Marthe Nyvoll

Innsiktsfasen er grunnlaget i designprosessen

Denne delen er veldig morsom for både oss og deg. Her jobber vi sammen for å gå dypere inn i problemstillingen. Vi får en forståelse av hvem du er, dine behov og hva som kreves fra vår side for å møte behovene.

Vi bruker ofte en workshop for å bli kjent med deg. Her stiller vi relevante spørsmål som hjelper oss å forstå hva du vil formidle og hvordan. Det er ofte lurt å inkludere nøkkelpersoner som ledere, ansatte eller kunder i denne delen. Workshopen kan også bidra til å spisse din egen strategi og retning. 

Jo mer informasjon vi klarer å hente ut av workshopen, jo bedre grunnlag har vi for det videre arbeidet. Etter workshopen oppsummeres funnene i en debrief. Det vil si at vi beskriver vår oppfattelse av behovet ditt. Dette dokumentet er viktig for begge parter, fordi det skal vise at vi har en felles forståelse av prosjektets omfang og retning. 

Konseptualisering – steg to i designprosessen

Når du har godkjent debriefen starter den kreative prosessen vår. Vi jobber fram konsepter som formidler hvem du er og hvordan du ønsker å framstå. Konseptene kan bestå av bilder, farger, grafiske referanser eller ordlyd. Når vi jobber med visuell identitet jobber vi fram tre konsepter som presenteres til deg som kunde. 

Vi rådgir deg gjerne i valg av konsept, og argumenterer for fordeler og bakdeler med de ulike konseptene. Tenk på hvordan konseptet vil fungere i ulike sammenhenger og over tid. Konseptet burde være noe som hele bedriften kan stå for og være stolt av. Altså noe du vet at kundene dine vil assosieres med eller kjenner seg igjen i. 

Designfasen, vår tid til (å få deg til) å skinne

Når du har valgt konsept, setter vi i gang jobben med å utvikle ditt unike design og visuelle utrykk. Dette er en intens og kreativ del av prosessen for oss. Fordi det er nå vi går i dybden i det visuelle utrykket.

Vi leker med design og framstilling. Vi tester for eksempel ulike farger, tykke linjer, tynne linjer, skal det være kursiv font? Eller skal vi tegne bokstavene for hånd kanskje? Skal logoen være stor eller liten? Vil kunden oppfattes for formell om vi bruker denne fonten? Eller for leken om vi bruker pastellfarger? Vi lager mange utkast, diskuterer ulike løsninger og river oss kanskje litt i håret. 

Etter denne prosessen sitter vi igjen med tre forslag. Disse presenteres i et møte, hvor vi kan diskutere løsningene sammen. Kanskje ville du være litt mer leken, og vi skal gå for pastell likevel? 

Når du er fornøyd med designet begynner vi på neste fase som er implementering av løsningen. 

Implementering av den nye profilen

En visuell identitet skal implementeres i mange flater. Derfor må vi i denne fasen jobbe tett. Dermed blir overgangen til ny visuell identitet enklest mulig for alle involverte. Det er ofte mange flater som må oppdateres med ny logo. Du må kanskje bestille nye trykksaker og uniformer eller foliere biler. 

Vår løsning på dette er å sette det hele opp i en digital profilhåndbok. Denne kan du enkelt dele med ansatte, kunder, leverandører og andre interessenter. Du vil også få opplæring i hvordan du bruker profilhåndboken. Det er ofte nå vår designprosess slutter, men den må ikke det. 

 

Vi kan ta oss av hele prosessen

Ofte er det mye jobb å fornye seg, det tar tid å følge opp underleverandører og bestillinger. Noen kunder har også behov for hjelp til å kommunisere ny merkevare til sine kunder, planlegge en lanseringskampanje eller implementere den nye identiteten i kommunikasjonsstrategien. Da er det jo flaks at vi har kompetanse til å bistå i hele prosessen, og du trenger bare å forholde deg til en leverandør i stedet for flere. Ved å få implementering med i designprosessen får du en helhetlig overgang. 

Vår designprosess