Trender for sosiale medier 2023

Vi spår trender for sosiale medier i 2023

Våre spådommer for trender i sosiale medier

Trender for 2023 i sosiale medier bærer preg av en enorm utvikling i løpet av de siste årene. Det er ingen grunn til å tro at denne utviklingen stopper med det første. Hyppig innføring av nye funksjoner og nye trender har lenge preget sosiale medier, til en digital markedsførers store glede (og til tider frustrasjon). Det er ikke alltid enkelt å vite hva en skal staste på. Her er Designus spådommer for sosiale medier i 2023! 

Tilpasset og foreslått innhold i feed

Innhold skreddersys den enkelte bruker etter en rekke faktorer. Algoritmer og kunstig intelligens analyserer dine preferanser og interesser, og finner innhold fra bedrifter eller influensere du ikke følger fra før. Trender påvirker også hva du får se. Oppskriften stammer fra TikTok, og vi tror flere plattformer kommer til å ta dette i bruk i større grad. Det betyr at bedrifter som vil nå en bestemt målgruppe må spisse innholdet sitt enda mer for å i det hele tatt dukke opp i noens feed.

Netthandel og salg via direktesendinger

Vi i Designu tror kundene vil vurdere sine kjøp i mye større grad enn før. Her kan livesendinger og annet innhold bidra til økt salg, også for lokalbutikken. Direktesendinger er allerede et populært medium, hvor små butikker når en større målgruppe enn den lokale. Her i Hammerfest er det flere butikker som bruker livesending aktivt i salg, med stor suksess. Kundene får vurdert varene hjemmefra, og mange store bedrifter har allerede salg på Facebook og Instagram. Det vi forventer å se i 2023 er at også de lokale tar steget videre, og bruker de integrerte salgsfunksjonene.

Damer som handler på nett

Kortere og kreative videoer i sosiale medier

Stående format er tilbake, takket være TikTok. Selv om TikTok og Instagram har forlenget den maksimale lengden du kan ha på en video, er det korte videoer som fanger oppmerksomheten fra første sekund som vinner. Innholdet må underholde, imponere, undervise eller behage.

I nåtidens hektiske hverdag vil vi ikke bruke tid på å lete etter informasjon. Vi vil heller bruke 1-2 minutter på en video som forteller oss alt vi trenger å vite om et produkt eller tema. Vær kreativ, overrask og lag godt innhold som gir brukeren verdi. Skal du selge en penn kan du for eksempel spe på med innhold som demonstrerer ulike skrifttyper. Selger du matbokser kan du demonstrere kreative lunsjer. Brukerne vil lære noe, vis dem hvordan de kan bruke produktet ditt på nye måter.

Brukere av sosiale medier vil underholdes, og underholdningen skal helst skje fort. Scrolling er en aktivitet som er kommet for å bli. Skal du fange oppmerksomheten til brukerne må du henge med på trendene og være kreativ, spesielt de to første sekundene!

LinkedIn som sosial plattform

LinkedIn har lenge vært en lillebror i sosiale medier, eller kanskje heller den mye eldre voksne storebroren? Mange har konto, men få har vært aktive brukere. De seneste årene har LinkedIn gått fra å være en statisk plattform for å legge ut CV og vise fram sine prestasjoner, til å bli et medium det kommuniseres på. Vi i Designu håper LinkedIn satser med på det sosiale aspektet, og legger til rette for enklere deling mellom plattformer. Vi spår at flere bedrifter vil se verdien av å være synlig og aktiv på LinkedIn. Vil du følge oss på LinkedIn kan du gjøre det her. 

AI generert innhold

Kunstig intelligens (AI) kan lage kunst, tekst og musikk på sekunder. Kunstig intelligens er dataprogrammer som kan utføre oppgaver som egentlig krever menneskelig intelligens. Dataprogrammet kan lære seg språk, å forstå og løse problemer, de kan tenke og lærer seg nye ting. Med få stikkord kan en kunstig intelligens generere en lengre tekst for deg eller lage et kunstverk. Vi ser det allerede over alt, gjennom apper og tjenester som Lensa, starryai, Dream og ChatGPT.

Roboter

Det du uansett burde være obs på er at disse programmene bruker alt du legger inn eller gjør i det for å utvikle seg. Datatilsynet advarer forbrukere om å dele sensitiv informasjon med kunstig intelligens. 

Hvis den blir for smart, kan den kunstige intelligensen erstatte oss som jobber med kommunikasjon? Hvordan dette vil utvikle seg over tid, og om det vil endre måten vi kommuniserer på blir interessant å følge med på. 

Har du en strategi for sosiale medier?

Designu hjelper deg gjerne med å utforme en strategi for sosiale medier. Ta kontakt med oss for et tilbud eller bare for å slå av en prat.